Optymalizacja strony internetowej czyli skuteczne SEO dla Twojego WWW

optymalizacja-strony-internetowej.jpg

Mało kto wie na czym polega optymalizacja strony internetowej, a jeszcze mniej osób zdaje sobie sprawę jak ważna jest choćby w kontekście pozycjonowania.

Optymalizacja strony WWW spotykano również pod terminem SEO (search engine optimization) to wszelkie działania zmierzające do zoptymalizowania strony internetowej pod kątem “wymagań” jakie stawia wyszukiwarka internetowa.

Celem optymalizacji jest takie przygotowanie strony by m.in. pozycjonowanie było skuteczniejsze, a strona wyżej wyświetlała się w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego warto optymalizować stronę internetową

Zdecydowana większość działań związanych z optymalizacją strony WWW nie jest widoczna “gołym okiem”. Duża część pracy widoczna jest “po stronie kodu źródłowego”. Nikt z “normalnych” Internautów nie sprawdza bowiem atrybutu “alt” w kodzie, a właściciel strony internetowej nawet nie zdaje sobie sprawy z tego jak kształtuje się mapa jego strony, czy linkowanie wewnętrzne.

Trudno oczekiwać by ktoś zastanawiał się nad nasyceniem słów kluczowych na stronie, by sprawdzać jak szybko wczytuje się dana podstrona lub czy jest responsywna.

Tak można by wymieniać długo, ale wszystkie te czynniki mają wpływ na optymalizację strony internetowej. A dlaczego warto zadbać o optymalizację? W wielkim skrócie mówiąc bez optymalizacji efekty pozycjonowania będą gorsze, a strona nie wykorzysta swojego potencjału.

Niewłaściwa optymalizacja strony niszczy potencjał i powoduje, że tracisz klientów, a ruch na stronie nie jest tak duży jak mógłby być.

Na czym polega optymalizacja WWW?

Optymalizacja WWW polega na ciężkiej i często mozolnej pracy, w której dokonuje się zmian po stronie:

  • treści na stronie
  • kodu źródłowego
  • grafik
  • linków
  • użyteczności strony

To bardzo ogólny podział, który może sugerować, że optymalizacja strony internetowej to prawdziwa bułka z masłem. Przyjrzyjmy się zatem czego dokładnie dotyczy w większości optymalizacja SEO.

Optymalizacja grafik

Jednym z elementów SEO jest optymalizowanie grafik. W większości rozchodzi się o dodanie atrybutu “alt” (tekst alternatywny) do obrazka. Jak wiesz wpływ na ocenę pozycji w wyszukiwarce mają roboty Google, które sprawdzają stronę. Nie mogą jednak one “zobaczyć” grafiki, a jedynie ją “przeczytać”. I właśnie ten atrybut “alt” mówi robotowi Google co znajduje się na obrazku.

optymalizacja grafik na stronie internetowej

Jak więc widzisz atrybut alt to tekstowy opis obrazka, który wykorzystuje robot Google by “zobaczyć” grafikę. Dobrze dobrany atrybut wpływa korzystnie na SEO i pozycjonowanie WWW, a ponadto przyczynia się do zwiększenia ruchu z wyszukiwania grafiki w Google.

Optymalizacja tytułu strony i metadescription

Optymalizacja tytułu strony i opisu meta (metadescription) to jedne z najważniejszych działań w kontekście SEO.

optymalizacja tytułu i meta description

Umiejętna optymalizacja tych dwóch parametrów sprawia, że strona internetowa ma znacznie większe szanse wysoko pojawić się w Google. Wpływa również na klikalność, to znaczy jak chętnie użytkownicy, którzy zobaczą ja w wynikach wyszukiwaniach zdecydują się wejść i zapoznać z ofertą.

Optymalizacja linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne tworzy hierarchię linków wewnątrz Twojej strony internetowe. Google zwraca na to uwagę, dlatego jest to ważny aspekt w kontekście SEO.

W skrócie mówiąc rozchodzi się o to by nawigacja po stronie była łatwa, a dotarcie np. do strony głównej “nie zajęło więcej niż dwa kliknięcia”. Do optymalizacji linkowania wewnętrznego służy m.in. menu górne, które widzisz na szczycie tego ekranu.

Przykładem linkowania wewnętrznego jest również umieszczanie odpowiednich linków we właściwych miejscach. Na przykład warto bym w tym miejscu wspomniał o mojej ofercie optymalizacji stron internetowych.

Optymalizacja linkowania zewnętrznego

W tym przypadku bierzemy pod uwagę tylko linki zewnętrzne (czyli prowadzące do Twojej strony internetowej). Zapewne mogłeś słyszeć o strategii link buildingu i m.in. na tym polega pozycjonowanie i optymalizacja. Linki prowadzące do strony powinny charakteryzować się naturalnością (różnorodnością).

Optymalizacja linkowania zewnętrznego polega m.in. na dywersyfikacji źródeł linków, ich profilu (do-follow czy no-follow; ale też z anchorem lub bez).

Optymalizacja nasycenia słowami kluczowymi

Konkretny artykuł na stronie internetowej, ale też podstrona powinna być nakierowana na konkretną frazę kluczową. Na przykład dla tego artykułu jest to fraza optymalizacja strony internetowej. I fraza ta powinna pojawiać się w określonej częstotliwości – nie za rzadko (Google stwierdza, że ten artykuł warto polecić osobom, które chcą zoptymalizować stronę), nie za często (Google nie traktuje tej strony jako spamu).

Optymalizacja nagłówków treści

Nagłówki treści, rozróżniane w języku HTML jako H1, H2, H3, H4 itd. to nic innego jak sugestia dla robota Google podziału treści na akapity. Im wyższy akapit, tym dana treść “ważniejsza”. Na przykład H1 ma większe znaczenie niż H4.

Trafny dobór nagłówków treści pozwala zoptymalizować stronę i znacznie łatwiej ją pozycjonować.

Optymalizacja pliku robots.txt

Poprzez optymalizację pliku robots rozumie się wskazówki dla robota Google jak ma poruszać się po stronie (np. czego ma nie indeksować).

Optymalizacja użyteczności (UX)

W całej “walce” o SEO i wysokie pozycje w Google nie wolno zapominać, że to ludzie (a nie robot Google) dokonuje na Twojej stronie zakupów czy zamówień. Trzeba umiejętnie połączyć SEO z użytecznością dla użytkownika (UX – user experience) tak by strona była dla niego przyjazna, pozwalała na wygodną nawigację i działała bezproblemowo.

Optymalizacja kodu strony

Kod strony powinien być “czysty” czyli pozbawiony zbędnych elementów, które np. mogą wpływać negatywnie na wyświetlanie się strony czy szybkość działania. Optymalizacja kodu nie jest sprawą prostą, szczególnie kiedy trzeba tego dokonać na dość dużym serwisie.

Optymalizacja szybkości wczytywania

Google mówi to wprost – szybkość działania i wczytywania się strony ma znaczenie dla pozycji w wyszukiwarce, dlatego tak ważne jest zadbać o ten aspekt optymalizacji strony internetowej.

Szybkość działania strony sprawdzisz w tym narzędziu Google.

Co więcej narzędzie zasugeruje co trzeba poprawić, mogą to być np:

  • zoptymalizowanie grafik (zmniejszenie ich rozmiaru)
  • zmniejszenie JavaScript
  • wyeliminowanie blokującego renderowanie kodu JavaScript i CSS z części strony widocznej na ekranie

Nie każdy ten “problem” da się łatwo naprawić. Niemniej wynik powyżej 75 na 100 możliwych punktów jest już bardzo dobrym rezultatem.

Optymalizacja responsywności RWD

W teście optymalizacji strony dla urządzeń mobilnych od Google możesz sprawdzić czy Twoja strona jest RWD, czyli czy prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

Jeśli tak nie jest, Twoja strona będzie znajdowała się bardzo nisko w wynikach wyszukiwania (szczególnie gdy te następuje za pośrednictwem urządzenia mobilnego).

Optymalizacja strony internetowej

Nie da się ukryć, że prawidłowo przeprowadzona optymalizacja strony internetowej jest kluczem do skutecznego pozycjonowania WWW. Dzięki optymalizacji Twoja strona będzie również generowała ruch z wyszukiwania grafiki w Google, szybko się wczytywała czy poprawnie działała na urządzeniach mobilnych.

W zależności od wielkości serwisu optymalizacja WWW zająć może nawet kilkanaście dni. Nic nie stoi na przeszkodzie by przeprowadzić optymalizację samodzielnie. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach by tego dokonać zapoznaj się z moją ofertą optymalizacji strony internetowej w tym miejscu.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *