ABC skutecznego marketingu szeptanego

skuteczny-marketing-szeptany-1280x853.jpg

Nie jest trudno zamówić reklamę w Internecie, ale skuteczny marketing szeptany to już rzadkość, bowiem większość osób i agencji, które oferują tak zwany buzz marketing idzie po najmniejszej linii oporu i dlatego niektórzy mogą uważać, że marketing szeptany jest nieefektywny. Nic bardziej mylnego.

“Jeśli szukasz naprawdę dobrego mechanika to ja polecam firmę X.” “Ja skorzystałam z kremu na zmarszczki Y – jest super!!!!”. Zapewne każdy z nas wielokrotnie natknął się na posty na forum, komentarze na Youtube tego typu. I chociaż jest to marketing szeptany to jego jakość możemy określić jako co najmniej mizerną.

Na czym polega marketing szeptany

Marketing szeptany polega na tym by w różnych miejscach Internetu umieszczać opinie, które nakłonią innych czytelników do określonych działań – najczęściej dokonania zakupu produktu czy zamówienia usługi.

W większości marketing szeptany odbywa się w ten sposób, że zleceniobiorcy udzielają różnych wpisów w takich miejscach jak:

  • fora internetowe
  • Youtube
  • portale społecznościowe jak Facebook
  • komentarze na stronach WWW

Te wpisy, komentarze, opinie powinny (a rzadko kiedy są) być tak skonstruowane, że wnoszą ciekawą treść do dyskusji, artykułu, a “przy okazji” reklamują produkt.

Niestety w większości wpisów marketingu szeptanego cała konstrukcja opiera się na wspomnianym “Polecam produkt X – jest super, ekstra, mega tani, najlepszy!!!!”. Czy ktoś z potencjalnych klientów zawierzy takiej “reklamie”? Myślę, że wątpię.

Skuteczny marketing szeptany

Jak więc odróżnić skuteczny marketing szeptany od tego “mniej” udanego? Przede wszystkim:

  • wpisy, komentarze powinny być umieszczane tam gdzie znajdują się potencjalni klienci zleceniodawcy – jeśli więc zlecenie na marketing szeptany obejmuje promocję opon zimowych, wpisy na forum o muzyce klasycznej mogą nie przynieść oczekiwanych efektów
  • skuteczny marketing szeptany polega na tym, żeby rozwiązywać problemy a produkt lub usługę reklamować przy okazji. Jeśli więc reklamujemy opony zimowe, umieśćmy poradę “na co zwrócić uwagę wybierając opony zimowe” a nie piszmy, że “firma X sprzedaje najlepsze opony”. Pamiętaj najpierw porada, potem reklama.
  • jesteśmy (a już szczególnie w Internecie) wyczuleni na reklamy. Skuteczny marketing szeptany opiera się na tym by nie reklamować nachalnie – taka forma “reklamy” “z automatu” zostaje odrzucona przez większość osób.
  • przedstawiaj produkt czy usługę jako sposób (ułatwienie) rozwiązania problemu.

Efekty skutecznego marketingu szeptanego

Zapewne większości zleceniodawców zależeć będzie na tym by poprzez buzz marketing zwiększyć sprzedaż. Jednak skuteczny marketing szeptany przynosi również inne korzyści:

  • zwiększona sprzedaż
  • pozytywne opinie
  • wzrost świadomości klientów o Twojej ofercie
  • wirusowe rozprzestrzenianie się reklamy
  • duże zaufanie co do oferty

Jak więc widzisz gra jest warta świeczki, a dobrze przeprowadzona kampania daje Ci wiele korzyści obok, których nie sposób przejść obojętnie.

Efekty nachalnej szeptanki

“Szeptanka” jak branżowo nazywany jest marketing szeptany (buzz marketing) może być potężnym narzędziem marketingowym. Kiedy jest przeprowadzony nieprawidłowo zamiast wymiernych korzyści nie tylko kończy się fiaskiem, ale wręcz powoduje odwrotny efekt. Sprzedaż może spaść!

Poprzez szerzenie nachalnych opinii, które na pierwszy rzut oka wyglądają na “opłacone” efekty mogą być takie, że:

  • sprzedaż spadnie
  • wystąpią negatywne opinie
  • Internauci będą naśmiewać się z nieprofesjonalnej szeptanki
  • spadek zaufania

Marketing szeptany może być super!

Dobrze przeprowadzony marketing szeptany może być super i przynieść efekty, które przejdą Twoje najśmielsze oczekiwania. Przy stosunkowo niewielkich kosztach może uzyskać szybkie i wymierne korzyści bowiem za pomocą jednego udanego postu, w odpowiednim miejscu możesz trafić do szerokiej grupy potencjalnych klientów, którzy koniec końców zdecydują się na zakup. Zleć mi kampanię skutecznego marketingu szeptanego.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *